Gabinety kosmetyczne wróciły do pracy. Aby zapobiec rozprzestrzenianiu się nowego koronawirusa, ustalono jednak pewne ograniczenia w ich działalności. Sprawdź, jak będą teraz funkcjonować.
Zasady obowiązujące klientów
Do pewnych wytycznych dostosować się muszą także klienci gabinetów kosmetycznych. Przede wszystkim do gabinetu nie można przychodzić z osobami towarzyszącymi. Jeśli pozwala na to rodzaj zabiegu, należy nosić osłonę nosa i ust oraz rękawiczki ochronne (klient powinien posiadać własne, jednak gabinetom rekomenduje się, by umożliwiły ich zakup lub otrzymanie bezpłatnie). Konieczna jest natomiast dezynfekcja rąk przy wejściu, a środki muszą zapewnić gabinety. Podobnie jak peniuar jednorazowy lub zastępczo inne rozwiązanie spełniające jego funkcję, bieliznę jednorazową czy śliniak/podkład jednorazowy do gromadzenia odpadów niemających kontaktu z krwią, w zależności od rodzaju zbiegu. Poza tym obowiązuje zakaz używania, a nawet wyjmowania telefonów komórkowych (także przez pracowników gabinetów kosmetycznych).
Jak zorganizować pracę w gabinecie
Poczekalnie w gabinetach kosmetycznych, podobnie jak w salonach fryzjerskich są wyłączone z użytku. Klienci mogą być umawiani wyłącznie za pomocą środków zdalnych, np. telefonicznie, aby nie czekali na swoją kolej. Wizyty muszą zostać rozłożone w taki sposób, aby zmniejszyć liczbę osób przebywających w jednym czasie w gabinecie do maksymalnie tylu klientów, ile jest stanowisk obsługi. Także tryb pracy musi być organizowany tak, by pracownicy na jednej zmianie się nie mieszali. Jeden zespół może pracować nawet cały dzień.
Na dzień przed planowaną wizytą kosmetyczka ma obowiązek skontaktować się z klientem, potwierdzić wizytę i poinformować, że jeśli u klienta występują objawy wskazujące na chorobę zakaźną, jest w trakcie odbywania obowiązkowej izolacji lub kwarantanny, mieszka z taką osobą lub w ciągu tygodnia miał kontakt z osobą podejrzaną o zakażenie, zachorowanie lub skierowaną do izolacji, nie może pojawić się na umówionym zabiegu.
Z gabinetu kosmetycznego musiały zniknąć wszelkie elementy wystroju (w miarę możliwości należało zostawić wyłącznie powierzchnie łatwe do zdezynfekowania) i testery kosmetyków, ponieważ zazwyczaj dotyka ich wiele osób. Wielorazowe akcesoria w miarę możliwości należało zastąpić jednorazowymi. Obecnie stanowiska pracy powinny dzielić przynajmniej 2 m, a jeśli nie ma takiej możliwości – ekrany ochronne (przepierzenia, ścianki). Można było je zainstalować także na stanowiskach do manicure, aby oddzielić pracownika od klienta, z pozostawieniem miejsca na przełożenie dłoni.
Kosmetyczka zobowiązana jest do umycia rąk wodą z mydłem tuż po przyjściu do pracy, a następnie stosowania środków ochrony indywidualnej: odzieży (np. fartucha jednorazowego lub tekstylnego pranego w temperaturze min. 60 stopni z dodatkiem detergentu), maseczki ochronnej (a w razie konieczności także przyłbic, gogli lub innych rozwiązań spełniających funkcję ochrony oczu), jednorazowych rękawiczek (zmienianych po wykonaniu każdej usługi). Jeśli zabieg tego wymaga, można rezygnować z części ww. środków. Konieczne jest natomiast częste i dokładne mycie rąk, a następnie dezynfekowanie ich środkiem na bazie alkoholu (minimum 60%). W trakcie zabiegu kosmetyczka musi pamiętać też o tym, by dotykać wyłącznie niezbędnych przedmiotów.
Po wykonaniu zabiegu konieczna jest dezynfekcja rąk, części stanowiska dotykanych przez klienta, narzędzi, urządzeni i innych powierzchni, których klient mógł dotykać (jak klamki, poręcze, uchwyty, oparcia krzeseł itp.). Należy pamiętać również o takich powierzchniach jak słuchawka telefonu, klawiatura i myszka, włączniki świateł czy blat biurka. Natomiast sprzątanie, mycie i dezynfekcja każdej dotykanej powierzchni musi mieć miejsce minimum 2-3 razy na zmianę. Pomieszczenia nieklimatyzowane w miarę możliwości powinny być wietrzone.