W sobotę 20 listopada odbyła się najważniejsza część projektu „mDom – czyli matematyka w domu”. Na ten dzień świetlica wiejska w Kurzniach dla uczniów klasy 5. ze szkoły podstawowej w Starych Siołkowicach zamieniła się w „dom pełen matematyki”. Uczniowie uczestnicząc w różnych zajęciach mieli okazję przekonać się, że matematyka jest nieodłącznym elementem codziennego życia.
Pierwsze zajęcia poprowadziła pani Katarzyna Dubyk. Uczniowie zostali podzieleni na trzy równoliczne grupy, a każda z nich miała do wykonania trzy zadania. Pierwsze polegało na przygotowaniu ciasta według przepisu, pod okiem pani Kasi. Uczniowie z wielką starannością odmierzali i mieszali składniki. Dla niejednego była to pierwsza okazja, aby upiec własne ciasto, które na zakończenie dnia było poczęstunkiem dla przybyłych rodziców. Kolejne zadanie polegało na dokładnym odmierzaniu cukru w popularnych napojach i przekąskach. Każda grupa wykonała plakat z produktami i odmierzonym w woreczkach cukrem. Trzecim zadaniem było ważenie różnych produktów, m.in. mąki, soli, cukru, płatków śniadaniowych i kaszy, na czterech różnych wagach. Uczniowie mieli okazję ważyć na wadze szalkowej, elektronicznej, sklepowej i zegarowej. Pani Katarzyna przygotowała również gry matematyczne, np. domino i memory z wykorzystaniem jednostek masy i jednostek długości. Uczniowie poprzez zabawę powtórzyli zamianę jednostek.
Kolejnym punktem programu były zajęcia przeprowadzone przez panią Beatę Kołodziej. Głównym tematem zajęć były jednostki długości i ich wykorzystywanie w życiu codziennym. Uczniowie poznali znane i mniej znane przyrządy służące do mierzenia, począwszy od linijki po metr stolarski, suwmiarkę, dalmierz i koło pomiarowe. Pani Beata przekazała dzieciom wiele ciekawostek związanych z matematyką, które można spotkać w fizyce i astronomii.
Następnie absolwentka siołkowickiej szkoły, Lidia Kubis przeprowadziła z uczniami zabawę matematyczną na kształt słynnego programu Koło Fortuny. Uczniowie podzieleni na dwie grupy musieli odgadnąć hasło. Za każde poprawnie rozwiązane zadanie mogli podać literkę. Litery oczywiście tworzyły hasła matematyczne. Emocji i dobrej zabawy było bardzo dużo.
Jako ostatnia zajęcia poprowadziła koordynator projektu pani Sabina Pogrzeba. Uczniowie wykonali z matematyczna precyzją dyplomy za udział dla swoich rodziców oraz małe pamiątki–niespodzianki, świąteczne skrzaty. Oczywiście w tych zajęciach również nie zabrakło matematyki. Uczniowie dokładnie odmierzali i rysowali za pomocą linijek potrzebne elementy.
Na zakończenie tego dnia do „matematycznego domu” zjechali się rodzice uczniów biorących udział w projekcie, którzy zostali dokładnie przepytani przez uczniów z tabliczki mnożenia. Nagrodą dla wszystkich był mały poczęstunek, czyli ciasto wcześniej własnoręcznie przygotowane przez uczniów.
Najlepszą i największą nagrodą dla prowadzących zajęcia był uśmiech i zadowolenie uczniów. Uczniowie sami stwierdzili, że w taki sposób mogliby uczyć się w szkole.
Pani Sabina kieruje ogromne podziękowania w stronę uczniów i rodziców klasy 5. za pomoc w organizacji projektu.
Projekt dofinansowała Fundacja mBanku.